open mind

open mind 2010 februari

Op 25 en 26 februari presenteerde Pavlov E-Lab in een gure winterwind Open Mind / Misdirection in een kleine ingetogen presentatie op straat.

videoverslag van de avond

Julian Vincent hield een pleidooi voor het leren van de natuur en van de kracht van kunst om gevaarloos te leren omgaan met misleiding. Go back to your natural origins! maande hij ons na vele voorbeelden van misleidingstechnieken gegeven te hebben.

Mo Stoebe’s abstracte videobeelden van verschillende vormen van optisch bedrog hadden een onaardse kwaliteit, zoals in Kubrick’s 2001 a Space Odyssey en Arnold Veeman’s muziek deed je afvragen of je nu stadsgeluiden of muziek hoorde.

Het publiek trotseerde de winterkou en dronk met ons warme chocolademelk. Hieronder enkele foto's van de avond (fotografie Roelof Bos).

Pavlov wilde nogmaals het thema bionica als uitgangspunt nemen voor Open Mind, omdat het kijken naar structuren en processen in de natuur een rijke bron van inspiratie is gebleken voor de kunstenaars.

De keuze voor Julian Vincent lag daarmee voor de hand; hij is een van de vooraanstaande Professoren op het gebied van de Bionica in de UK en een zeer vindingrijke geest met een grote experimenteerdrang. Hij is bovendien een boek aan het schrijven over patroonherkenning in de kunst en de natuur.

Filmmaker Mo Stoebe en componist Arnold Veeman werken beiden in een abstracte vormentaal en zoeken in de wetenschap naar nieuwe ideeen en concepten.

De belangrijkste conclusie, na deze combinatie van mensen 15 dagen intensief te hebben zien samenwerken, is dat ieder vakgebied zijn eigen ‘beperkende factoren’ zoekt; methodes, focus, arena. Daarin zijn de verschillen tussen kunstdisciplines onderling soms net zo groot als die tussen kunst en wetenschappen. Het is de uitdaging uit te vinden waar de verschillende beperkingen een meerwaarde zijn en tot nieuwe inzichten leiden en waar deze elkaar verlammen. Daarnaast was het toewerken naar een performance een goede drijvende kracht achter het proces. Het gaf richting en de noodzaak om samen keuzes te maken, zodat de discussie’s niet vrijblijvend waren. De discussie’s van het begin moeten dan samenkomen in iets wat werkt. En de keuzes van wat en waarom worden dan op het scherp van de snede genomen. Dat levert mooie taferelen op waarbij inhoud soms vecht met vorm en poezie met feitelijke informatie.

Er is daadwerkelijk samen gebouwd aan de performance: Arnold legde zijn compositieschema, gebaseerd op het twaalftoon- systeem als onderliggende beperking neer; dat werd een precies tijdspad met op de seconde nauwkeurige timeslots verdeeld over tekst, beeld en geluid.

Julian kwam met het Misleidingsthema en gaf met zijn encyclopedische kennis van technieken in de natuur de mogelijke denkrichtingen aan.

Mo nam de leiding over de visualisatie, na een analyse van optische illusie’s zoals bijvoorbeeld Buster Keaton die gebruikt. Zijn videobeelden waren de visuele ruggengraat waaromheen de teksten, muziek en aanvullende beelden uiteindelijk gemaakt werden.

 / / / hoe het begon

In januari en februari onderzoeken bioloog Julian Vincent (Bath, UK), filmmaker Mo Stoebe (Londen, UK) en componist Arnold Veeman (Groningen) gezamenlijk het thema misdirection, oftewel misleiding.

We leven in een urban jungle vol misleidingen en zwemmen in een stroom van beelden en geluiden die ons van alles beloven. De reclame belooft ons eeuwig geluk, ultieme gezondheid en volle zachte lippen. Op Facebook spiegelt iedereen de ander zijn of haar mooiste beeld voor. En is dat nou stadsgeluid of muziek?
Als de waarheid afhangt van hoe je er naar kijkt, hoe weet je dan wat waar is? Welke principes gaan er schuil achter al die misleidingen? Wat kunnen we leren van de processen in de natuur?

In een intensief creatief proces worden de verschillende stemmen van de wetenschap en de kunsten naast en door elkaar gezet. Julian Vincent, Mo Stoebe en Arnold Veeman halen hun inspiratie uit de natuur en de kunsten. Als leermeesters gebruiken ze Buster Keaton en M.C. Escher, meesters in optisch bedrog, en uit de natuur de octopus, een echte camouflage artiest. Ze proberen een toolkit te ontwikkelen voor het omgaan met misleiding voor de moderne stadsmens. De verschillende benaderingen en temperamenten voorspellen een boeiend proces en een intrigerende performance!

Hieronder vind je de verslagen van de werkperiodes in Groningen en in Bath.


verslag werkperiode 1
15 tot 19 januari Groningen

Na de eerste 5 dagen intensief samenwerken zijn Mo, Julian en Arnold ieder alleen verder aan het werk gegaan. Arnold werkt aan een muzikaal schema; een op de seconde geplande timeline. Met dit schema in het hoofd is Julian teksten gaan schrijven die zowel 'hardcore science' als toegankelijk zijn en die passen binnen het stringente schema van Arnold. Mo heeft deze week in de bittere vrieskou filmopnames gemaakt van zijn 'white cube of misdirection' in de grote Frans Maas hal. Een ware ontdekkingstocht, waarbij hij in een Stanislav Lem (schrijver van o.a. Solaris) sfeer van vervreemding terechtkwamen: een soort Stalker (Tarkovski 1979) universum in een vacuum met de aardse rommelende geluiden van rangerende treinen en de ijle fluittoon van de vrieswind door de spleten en kieren van het gebouw.

kubus
Mo heeft er gewerkt aan diverse witte kubussen, ze werden getest en vervolgens verbeterd.  Wat je noemt rapid prototyping: bouwen, testen verbouwen, testen, goedbevinden, opnemen... Het Frand Maas gebouw met z'n schaal en onderaardse geluiden heeft zijn sporen nagelaten in de filmopnames, die we hebben gemaakt. We waren bang dat de witte kubus misschien niet genoeg karakter zou hebben, maar daar zijn we nu niet meer bang voor. De textuur en sfeer van het gebouw geven de witte kubussen een 'edge'.

Mo is inmiddels weer terug gevlogen naar Londen om zo snel mogelijk de opnames te editen voor we elkaar volgende week in Bath zien.

Arnold's orkest is intussen geformeerd. Zo'n 10 musici gaan zich buigen over zijn grafische partituur. Het idee is dat hij tonale en atonale stukken componeert, waarvan een deel dedicated to Mo's beelden, een ander deel gaat hij spelen met zijn muzikale misleidingstechnieken.

Bath
Volgende week naar Bath; twee dagen hard werken, dan een performance op de derde dag. Julian is al hard bezig met de publiciteit. Mooi, kunnen we daar alvast de publieksreactie peilen.

verslag werkperiode 2
10, 11 en 12 februari in Bath

Bath vormt een mooie arena voor Open Mind, omdat het door de tijd heen de woonplaats is geweest van vele experimentele denkers, zoals bijvoorbeeld Herschell, de ontdekker van Uranus. Het samen toewerken naar een presentatie dwingt om met elkaar mee te denken en om keuzes te maken uit de oneindige set van mogelijkheden, dat werkt dus goed. Julian en Mo hebben verschillende misleidende 'principes' besproken. Bijvoorbeeld het gebruik van perspectief, tijd en licht in film en dit verwerkt in de performance.

Na vele discussie’s, verhalen, tests en momenten van uitputting werd een eerste presentatie gegeven, die voor Julian, Mo en Arnold net zo nieuw was als voor het publiek.
Na de presentatie discussieerde het publiek gepassioneerd over de rol van het subjectieve in kunst en in wetenschap en de zeggingskracht van het beeld en het geluid.

Met deze bagage gaan we de komende week nog een aantal dagen samenwerken in Groningen. De uitdaging ligt nu in het samenbrengen van alle elementen in een muzikale structuur; art.interact.science.

verslag werkperiode 3
23, 24, 25 en 26 februari in Groningen

De deelnemers zijn weer terug in Groningen voor de laatste werkperiode. Ze presenteren 25 en 26 een toolkit om misleiding te overleven. Het bestaat uit de volgende onderdelen:
Ga terug naar je natuurlijke afkomst.
Gebruik al je zintuigen.
Luister, kijk, denk!
Kijk goed of wat je denkt waar is. Het kan voorkomen dat je ongewenst dingen verliest die belangrijk voor je zijn.
Vergeet niet: je bent hier omdat je voorouders succesvol waren in overleven. Dus je hebt succes in je botten zitten.
Je bent hier omdat je er bent!

share & react
We zijn nieuwsgierig naar jouw ideeën over het onderwerp misleiding. Waar en hoe zie je het in je omgeving? Als je gaat winkelen, welke soorten van misleiding kom je tegen en hoe ga je ermee om?
En als je kijkt naar het plaatje (Hogarth) hieronder: Hoeveel optische misleidingen zie je?
Stuur ons jouw ervaringen en gedachten!



Share this

wie / wat / waar
thema misdirection / misleiding
deelnemers Julian Vincent, Mo Stoebe en Arnold Veeman.

data donderdag 25 en vrijdag 26 februari 2010
aanvang 19.00 - 20.00 - 21.00 uur
locatie De Beren - tussen de Jumbo en Het Paleis
zie hier voor google maps
duur 30 minuten per presentatie
entree gratis

musici
1e viool Bruno van Esseveld Danna Paternotte, 2e viool Jarith Ebenau Dorienke van Dijk, altviool Tobias van Haaften, cello Felix Neugebauer, contrabas Razvan, fluit Maaike van der Linde, hobo Dieuwerke Dijk, klarinet Martiene Klasen, hoorn Hendrik Marinus

fotografie Roelof Bos
videoregistratie Pieter van Dijken
productionele / technische realisatie Pavlov E-lab
financiële steun Kunstraad e-culturefonds, Centrum Beeldende Kunst Groningen en Ebbingekwartier.

Reacties

februari 26, 2010 door marjan,

Stuur ons jouw ervaring met misleiding!

februari 9, 2010 door Hugo,

Dat ik nou kan reageren. 

februari 9, 2010 door marjan,

ik zal het blijven volgen