achtergrond

Pavlov E Lab is ontstaan vanuit Pavlov medialab, een jarenlang opererende mediawerkplaats voor verbeeldingskracht, innovatie en avontuur. Met partners uit alle delen van de maatschappij, van bewoners tot architecten, archeologen en ondernemers werden vanuit onze specialisaties nieuwe media en film eigenzinnige projecten gemaakt met vaak state of the art technieken; films, stadsexpedities, multimediale performances. De meeste sterk gericht op de openbare ruimte. De creatieve kern werd gevormd door artistiek leiders Thuur Caris en Nathalie Beekman en uitvinder/ontwerper Gerad Harens.

De projecten kenmerken zich door avontuurlijk gebruik van innovatieve technieken, grote betrokkenheid van lokale gemeenschappen en intersectorale samenwerking.
 
Hieronder beschrijven we enkele Medialab projecten.
Voor informatie over alle projecten van Pavlov Medialab klik hier.

Requiem voor een stadhuis

Een multimediale voorstelling rond de afbraak van het oude Stadhuis in Groningen. Dit zogenaamde Stadsritueel markeerde de plek in de hoofden van het vijfduizend koppige publiek.Ter afscheid van dit belangrijke publieke gebouw maakte Pavlov een requiem in beeld en geluid, waarbij tachtig muzikanten in de ramen van het ontmantelde skelet van het gebouw stonden. Zij speelden een compositie met een collage achtig karakter, begeleid door een video-projectie. Beelden die een stroom van herinneringen van het gebouw door de jaren heen lieten zien. Bij de hypnotische bewegingen van een grote sloopkogel die als een metronoom heen en weer zwaaide, speelden drummers, een strijkorkest, een free jazz band onder leiding van Alan Laurillard, een blazersectie, een operazangeres en een popzanger samen, aangevuld met een dichter. Tenslotte rees een grote dinosaurus-achtige betonsnijder op om een rituele beet uit het oude gebouw te nemen. Een magnesiumbom schitterde en het was voorbij...

> video

 
Mobile
Pavlov begon haar medialab-periode in 2001 met Mobile, een stadsexpedtie in het kader van het internationale architectuurfestival Blue Moon.
Het thema van het festival was de ontdekking van nieuwe gebieden en functies van steden. Mobile was de publiekstrekker van het festival. Gedurende zes avonden namen we 1500 deelnemers mee, geleid door smsberichten en gidsen, dwars door de private ruimtes van de onbekende stad; over daken, door tuinen, onder het filmdoek door, langs brandtrappen en door slaapkamers en keukens.

Ook de virtuele ruimte werd verkend. Iedere avond zonden we via het lokale radiostation fragmenten uit van mobiele telefoongesprekken en konden deelnemers middels mobiele telefoon live verslag doen van hun avonturen. De publieksgidsen droegen een radio op hun rug waarop dit hoorbaar was. Het einde van de tocht werd gevormd door een ringtone-concert van 250 mobiele telefoons.

> video 

Labyrinthos
Labyrinthos was een uitzonderlijk internet project van Pavlov Medialab, dat speelde van 29 september tot 16 oktober 2005. Pavlov was host voor een virtuele artist in residence. De Estische Peeter Laurits, wiens werk zo sterk geworteld is in de Estische oergrond dat we het niet los van elkaar wilden presenteren. Eigenlijk was Estland ‘country in residence’.

Gedurende twee weken werd dagelijks via satelliet een live video verbinding over het internet gelegd met deze kunstenaar die in het oerbos van Estland leeft en werkt. De video-stream werd groot geprojecteerd op de achterwand van een warenhuis in het stadscentrum van Groningen. Zo werd er een direct verband gelegd tussende gecultiveerde binnenstad van Groningen en de ongerepte natuur van Kütiorg in Estland, een van de laatste Europese oerbossen.

Een clash tussen het nieuwe en het oude Europa. Het publiek stond op straat maar zat tegelijkertijd in de hut van de kunstenaar. Het publiek was midden in een stad maar hoorde de woeste wind in de bomen. Als moderne stedeling was men getuige van een oeroude heidense wereld waarin dromen, rituelen, mythes en stilte nog steeds een magische rol spelen. Het labyrint staat symbool voor de zoektocht naar het oorspronkelijke, naar de verbannen oermens in ons allen. Maar het kan ook gezien worden als een actueel symbool voor het internet.

> video

Do the Rooftophop
In de zomer van 2006 realiseerde Pavlov samen met stichting COAR een bouwworkshop, City On A Roof, en een manifestatie, Do The RoofTopHop!. In beide projecten verkende Pavlov de onbenutte mogelijkheden van daklandschappen. De vraag was of deze een verruiming van de vrije creatieve ruimte van de stad zouden kunnen betekenen.

De bouwworkshop City On A Roof vond plaats op de Puddingfabriek. Hier werkten negen teams van architecten en kunstenaars samen aan mobiele prototypes voor boom-en dakbebouwing.

De City On A Roof teams: S333 Architecture+Urbanism (Amsterdam/Londen),What Architecture (Londen), Krijn Christiaanse en Kathalijne Montens (Rotterdam), Nora van der Ziel (Groningen), Petra Koonstra (Groningen), Team Zizi/Spoetnik (Estland/Groningen), Onix Architecten (Groningen), Reinder Huisman.

De manifestatie Do The RoofTopHop! vond plaats verspreid over onderling verbonden daken in de binnenstad van Groningen. Kunstenaarsgroepen uit NewYork, Berlijn en Londen werkten simultaan aan daklandschappen door middel van muziek, geprojecteerde animaties en interactieve installaties.Het verborgen domein van de daken werd door deze projecten ontsloten en zo werd een nieuwe openbare ruimte gemaakt, een innovatief speelveld voor Groningen.

De Do The RoofTopHop! teams: Nika Offenbac en Devan Simunovic (CTRL Labs New York), DJ Foefur (Groningen), Mo Stoebe en Sophie Clements (Londen), Soundbase (Groningen), Gerard Ammerlaan (Groningen), Stephane Leonard (Berlijn).

> video
> website www.dotherooftophop.net
 

Inside out
Pavlov organiseerde tijdens Noorderzon 2008 Inside Out. Een intieme filmische wandeling door het Ebbingekwartier, een creatief stadskwartier in Groningen. Vanuit de gedachte dat een stad bestaat uit de verhalen van de bewoners, als in het boek Onzichtbare Steden van Calvino, gingen we op zoek naar deze verhalen achter de gevels van de gebouwen.

Tijdens de route kreeg het publiek de mogelijkheid om door ramen en gevels te kijken en een indruk te krijgen van de levens die zich erachter afspelen. Interieurs van winkels, werkplaatsen, slaapkamers en dansscholen werden via de ramen van de gebouwen naar buiten geprojecteerd. Zo zagen we een vleesballet in een slagerij, ongemakkelijke intimiteiten in de slaapzaal van een hotel en begaven we ons in de woeste stadsjungle van het gekraakte Verffabriek terrein. Op een oud silogebouw op een verlaten bouwterrein verscheen een spookachtig Byzantijns koor en vanuit de putten in de straat hoorden we geluiden van mensen in bad.

Voor dit project werkten filmmakers Matthew Murdoch (UK) en Ladan Anoushfar (UK) samen met de Groninger componisten Matthijs van der Veer, Renger Koning en Michiel Rasker.

> video

 
New Grrunnen
Vrij denken over Groningen 2.0

New Grrunnen was een denkexperiment; een oproep aan de bevolking van Groningen om zichzelf opnieuw uit te vinden en een plek te zoeken in de 21ste eeuw; in een door de nieuwe media geglobaliseerde wereld. Concreet was de vraag om Groningen buiten de context van Nederland te plaatsen; als een zelfstandige entiteit die haar eigen partners, cultuur, economie en plaats in de wereld opnieuw kan bepalen.

Middels het plaatsen van 50 bedden op de Grote Markt in Groningen werd de bevolking uitgenodigd om te dromen over dit onderwerp. Daarnaast werden mensen opgeroepen om via de lokale media, een website en een aantal denktank sessies hun ideeën te doneren. Een maatschappelijke dwarsdoorsnede van kunstenaars, ondernemers en wetenschappers dacht mee. Er werd van de bevindingen een publicatie uitgegeven.

De conclusie was, dat verbeeldingskracht, vindingrijkheid en kennis de grondstoffen van de 21ste eeuw zijn; de basis waarop een nieuwe orde gebouwd zou kunnen worden.

Pavlov Medialab scheerde met dit project langs de randen van de kunsten en testte zo de maatschappelijke relevatie van de (media-)kunsten.

> video
> website www.newgrrunnen.gr